Historian om Nike Dunk
Historian om Nike Dunk
Nike Dunk är för närvarande en av de hetaste skorna på marknaden. Dunks mångsidighet och enkelhet har gjort den till ett måste för dem som letar efter en stilig avslappnad sneaker. Fortsätt läsa för att lära dig mer om historien om Nike Dunk.
Gjorda för basketplanen
Nike Dunk High släpptes 1985. Den tillverkades ursprungligen som en basketsneaker med hög topp. Nike Dunk High liknade andra Nike-designer från eran – som Air Force 1 och Air Jordan 1. Marknadsföringen bakom Dunk High var unik för Nike. Nike använde sloganen "Be True To Your School" för reklam. Dunk var tänkt som en sko som kunde bäras av college basketlag och deras fans. Nike hade avtal på plats vid den tiden med University of Iowa, University of Kentucky, University of Michigan, Georgetown, St. John’s, UNLV och Syracuse. Dessa kollegiala kraftskolor omfamnade alla Nike Dunk som sina lagskor. Varje skola fick ett par Nike Dunks som använde deras lagfärger.
Nike Dunk var en het sko när den först lanserades. Den omfamnades brett för sina livfulla färgscheman och banden den hade till några av de största högskolorna i världen. Dunk High hade en stark, men kort, initial löpning. Nike överträffade snabbt Dunk High i stil och teknik. Dess mainstream-relevans började blekna.
När 1990-talet slog till, kunde Nike Dunk High hittas i sparsamhetsbutiker, loppmarknader och förpassades som hand me downs. Att falla ur modet med vanliga konsumenter är ofta slutet för en produkt, men för Nike Dunk High tillät det dem att tilltala en helt ny konsumentbas.
Nike Dunk möter Skate
Skejtare blev förälskade i Nike Dunk High så fort allmänheten blev kär i dem. Skejtares rebelliska karaktär, särskilt på 1990-talet, hindrade dem från att anamma de populära eller trendiga Nike skorna. I början av 90-talet kunde Skejtare köpa ett par Nike Dunks för billigt. Skorna erbjöd också det stöd och den hållbarhet som skejtare letade efter. Det faktum att de flesta konsumenter inte längre var intresserade av Nike Dunks var en stor vädjan för skateboardåkare.
När skating och skateboard växte i popularitet ville Nike göra sitt avtryck på marknaden. Nike hade till en början svårt att nå kulturen. Sättet som kulturen omfamnade Dunk förstods inte av Nike ännu. Men, som det brukar gå med Nike, när de kom på det, kom de på det på ett stort sätt.
1998 uppdaterade Nike Dunk High och gjorde den mycket mindre till en basketsko och mycket mer till en skatesko. Plösen ändrades till nylon, vilket gjorde den till en mycket bättre siluett att åka skridskor i. Stilen på sneakersen förblev densamma, och de ursprungliga färgställningarna, och de som påminde om OGS, togs fram. Återkomsten av Dunk, med några skatemotiverade förbättringar, kunde klicka med skatepubliken som Nike eftertraktade.