Högst rankade sneakerbutiken i Sverige 🇸🇪

Fri frakt inom Sverige 📦

Köp nu, betala senare med Klarna

UNDER 2500 SEK

Ett urval av sneakers framplockade till ett pris under 2500 SEK!

Pris

 
 
 
kr
-
kr

Storlek

 
 
REA
 
 
REA
 
 
 
 
 
 
 
 
REA
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
REA
 
 
REA
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
REA
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
REA
 
 
 
 
 
REA
 
 
 
 
 
 
REA
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Säkra köp

Transaktioner hanteras med banksäkerhet.

Enkla utchekningar

Vår säkra kassa är snabb och enkel att använda.

Kundtjänst

Har du några frågor? Kontakta oss när som helst.

SNEAKERS: Den blomstrande Streetwear-markaden

FRÅN BASKETBALL TILL SNEAKERS, EN HISTORIA MED ETT STARKT ARV


Uppkomsten av sneakers börjar i USA för mer än ett sekel sedan. Allt började med upptäckten av en amerikansk forskare som senare skulle ge sitt namn till ett av de största däckföretagen i världen, Goodyear. Det var 1939 som Charles Goodyear uppfann ett sätt att göra gummi mer flexibelt, vilket skapade ett material som var mer motståndskraftigt, lätthanterligt och vattentätt. Denna innovation kommer att revolutionera designen av skor med utseendet på de första gummisulorna, vilket ger stor hållbarhet. De första skorna med denna teknik var tennissilhuetter. Detta symboliserar utseendet på moderna par. Det var verkligen i slutet av 90-talet som den moderna tidens första sneakers skapades. Således kommer två företag att markera 1900-talet: US Rubber Company med Keds och Converse med All Star. Converse kommer att helt revolutionera basketvärlden. Den första siluetten som har gått på golvet i NBA, den förlitar sig på den före detta basketspelaren Chuck Taylor för att utöka sitt inflytande. Genom basketläger över hela USA kommer ambassadören att sprida och sälja sin modell till alla unga basketspelare.


I mitten av 1930-talet började bröderna Dassler även tillverka skor för löpning och idrottare på hög nivå. Således bar den mycket stora löparen Jesse Owen ett par designade av Rudolf och Adolf Dassler under hans 4 legendariska segrar vid OS i Berlin 1936. Efter andra världskriget kommer de två männen att separera, var och en skapa på sin sida två basketimperier, Adidas och Puma. Men det var på 1950-talet som begreppet sneakers föddes. Unga amerikaner börjar bära sneakers med sina stora jeans, en symbol för uppror och provokation. Den praktiska, bekväma och universella aspekten kommer att göra sportskor populära till den grad att man ser sin första användning avledas till fördel för vardagen.


I denna dynamik dyker många sportmärken upp, inklusive de mest kända av alla Nike. År 1970 kommer märket Oregon som tar sitt namn från den grekiska mytologin och dess segergudinna Nike att erbjuda silhuetter dedikerade till löpning. Bill Bowerman, en av grundarna av Nike kommer då att ha en idé i sitt kök. Varför inte forma sulorna på sneakers av ett våffeljärn. Således ser vi den allra första löparsiluetten utrustad med denna nya gripande och vidhäftande sula, Waffle trainer. Nike fångar sneakertrenden perfekt och lyckas förena sportig modell och livsstil. Med utvalda ambassadörer som Michael Jordan och hans signatur Air Jordan-sortiment kommer det att avsätta Converses Chuck Taylor från tronen. Under åren har tillverkare av sportutrustning förstärkt sitt inflytande genom att samarbeta med designers som Yohji Yamamoto med Adidas, Salehe Bembury med New Balance eller artister med Travis Scott och Nike. Du kommer att ha förstått att sneakers nu är normen när det gäller skor, överallt runt omkring oss finns sneakers, oavsett professionell miljö, för tillfället, alla bär ett par sneakers och det är inte redo att sluta.


SAMARBETE MED LEGENDARISKA SNEAKERS: YEEZY, NIKE OFF-WHITE, Y3, NIKE TRAVIS SCOTT


Adidas är den överlägset första leverantören av sportutrustning som har integrerat designers i sina sneakerserier. Sedan 2001 har den berömda japanska designern Yohji Yamamoto och hans Y3-linje återuppfunnit sneakers och sportkläder för adidas. Denna linje tar upp konstnärens inspiration med sobra plagg, i solida svarta och vita färger som kombinerar en techwear och funktionell dimension, och återkommer till Adidas silhuetter som Pureboost. På samma sätt hade den mycket berömde belgiska designern Raf Simons under en tid chansen att skapa sin egen linje av sneakers som gjorde en första länk mellan lyx och sportkläder med sin Raf Simons Ozweego-silhuett. Men designern som helt kommer göra Adidas till en stor aktör inom sneakers är Kanye West. Genom innovativa och avantgardistiska modeller satte han sin prägel på den och uppfann en av de mest ikoniska modellerna under de senaste 10 åren: Yeezy Boost 350 V2. Med många färgvariationer och olika modeller av Yeezy som med 700 eller 500, konkurrerar det tyska varumärket direkt med det amerikanska företaget Nike.


Nike markerade året 2017 med en mästerlig hand med ett av de mest populära samarbetena i världen, Nike x Off-White. Swoosh sällar sig till designern Virgil Abloh, grundare av det Off-White och nuvarande konstnärliga ledare för Louis Vuittons herrkollektioner. Chicago-designern kommer att designa om 10 Nike-modeller genom The Ten-kollektionen. Han avslöjar all sin konst genom att dekonstruera varje par och integrera tekniskt material. Air Jordan 1, Air Force 1, Nike Dunk Low, alla dessa modeller som härrör från detta samarbete är nu samlingsbitar som symboliserar mötet mellan lyxigt streetwear och en sportjätte. En verklig global framgång fortsätter de två varumärkena att utöka sitt partnerskap med textil- och sneakerkollektioner som återvänder till varje sportgren som tennis eller löpning. Men det som gör Nike stark är artisterna som de räknar till sina ambassadörer. Nike lyckas perfekt integrera kreativiteten och universum hos de mest inflytelserika artisterna under detta decennium, som bland annat samarbetet med Houston-rapparen Travis Scott. Tillsammans erbjuder de oss magnifika Nike Air Force 1, med utbytbara swoosh eller på senare tid med inlägg av olika material som med Nike Air Force Fossil.


2020 upplever Bostons utrustningstillverkare, New Balance, en fenomenal renässans tack vare en ny kommunikationsstrategi för sina produkter, originella samarbeten och oklanderlig produktkvalitet. Varumärket är förknippat med enheter som är mer eller mindre kända för allmänheten som Jaden Smith, Salehe Bembury, det parisiska modemärket Casablancade Charaf Tajer eller New York-företaget Aime Leon Dore, skapat av Teddy Santis som är från någon annanstans den nya kreativa chefen av Made In USA-linjen. Dessa personligheter har bidragit till lanseringen av nya framgångsrika modeller som New Balance 550, New Balance 2002R och New Balance 327.

Gå med i vårt nyhetsbrev

Bli en del av Soleplus ⭐

Låt oss hålla kontakten!

Prenumera på vårt nyhetsbrev för att få information om kommande kampanjer och erbjudanden först!

Vid frågor eller funderingar, kontakta oss på kontakt@soleplus.se