Högst rankade sneakerbutiken i Sverige 🇸🇪

Fri frakt inom Sverige 📦

Köp nu, betala senare med Klarna

Köpvillkor

KÖPVILLKOR

 

INLEDNING

Nedan följer de köpvillkor som reglerar din användning av och köp från www.soleplus.se. Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kund (nedan även kallad ”du, dig eller köparen”) hos Soleplus AB nedan även kallat ”vi, vårat, vårt och oss” på www.soleplus.se. Soleplus är den säljande parten, du, är den köpande parten. 

Genom att handla har du godkänt dessa villkor och ingått ett bindande avtal med Soleplus. Vi uppmanar därför dig att läsa igenom våra köpvillkor innan du handlar för när du har handlat är du bunden av dessa köpvillkor. Vi vill understryka att köpvillkoren kan komma att ändras vid behov, vi uppmanar dig därför att med jämna mellanrum läsa igenom köpvillkoren. Kunden omfattas emellertid av de köpvillkor som gäller vid tidpunkten för köpavtalets ingående under förutsättning att köpavtalet inte strider mot lag eller förordning. Skulle köpevillkoren delvis strida mot lag eller förordning är Soleplus tvungen att göra justeringar i villkoren med retroaktiv effekt, men övriga villkor kommer fortsatt äga full giltighet.

Vid handlande på vår webbplats förutsätts det att du är 18 år eller äldre samt har rättshandlingsförmåga att ingå bindande avtal. Vid handlande av kunder under 18 år krävs det att vårdnadshavaren informeras om köpvillkoren och samtycker till köpvillkoren innan ett bindande köpavtal träffas.

Genom att slutföra en beställning godkänner och förbinder du dig att följa villkoren som anges i köpvillkoren (köpavtalet) i sin helhet. Villkor eller delar därav i detta avtal som avviker från tvingande lagstiftning är utan verkan i den mån avvikelsen inte är till förmån för kunden. 

Alla produkter är 100% äkta och verifieras av vår personal. Handla säkert och bekvämt, alla skor som erbjuds på www.soleplus.se granskas noggrant av vår kunniga personal för skick och äkthet.



SOLEPLUS AB

Den försäljning som sker av varor på www.soleplus.se drivs av Soleplus AB och utförs under varumärket ”Soleplus AB” som är ett svenskt registrerat företag under organisationsnummer 559329-3995 med momsnummer SE559329399501. Vår huvudsakliga adress är Skogshyddevägen 11, 461 71 Trollhättan, Sverige och vår e-postadress är kontakt@soleplus.se. Vi har för tillfället inget telefonnummer. Webbplatsen www.soleplus.se drivs av Soleplus AB. 

 

ANVÄNDNING AV VÅR WEBBPLATS

Vid användning av www.soleplus.se för att genomföra beställningar på den samtycker du som kund till att endast använda webbplatsen för att göra juridiskt giltiga beställningar. Vid uppkomst av falska eller bedrägliga beställningar förbehåller vi oss rätten att avbryta den och informera berörda myndigheter. Dessutom samtycker du till att ge oss kontaktuppgifter så som e-postadress och andra kontaktuppgifter sanningsenligt och exakt och godkänner att vi kan använda denna information för att kontakta dig vid behov.

 

NÄR INGÅS ETT AVTAL?

Ett köpavtal anses ha ingåtts när din beställning har blivit mottagen och bekräftad av oss på Soleplus. För att ett bindande köpavtal ska ansetts ha ingåtts ska kunden ha läst igenom köpvillkoren, godkänt dessa samt till att namn och personnummer registreras i vårt kundregister samt valt en betalningsmetod och därefter godkänt beställningen. Därefter kommer kunden få ett mail som bekräftar beställningen. Innan dessa steg har ett bindande avtal inte ingåtts. 

 

PRODUKTTILLGÄNGLIGHET

Utgångspunkten är att alla beställningar är villkorade med att varan eller varorna finns tillgängliga på lagret. Soleplus förbehåller sig emellertid rätten att informera kunden om varan är slut på lagret och att ordern eller orderna således behöver annulleras och vilka ersättningsprodukter som kan erbjudas. Om kunden inte vill beställa ersättningsprodukter kommer Soleplus att återbetala alla belopp som kunden har betalat. Soleplus gör allt för att kunna behandla alla beställningar till fullo, men det kan finnas särskilda omständigheter som tvingar oss, och ger oss en rätt, att vägra behandla en beställning även efter att vi har skickat en bekräftelse på beställningen. Soleplus friskriver sig från eventuellt ansvar som kan uppstå gentemot kunden eller en tredje man vid sådana omständigheter där vi behöver ta bort en produkt från webbplatsen eller tar bort eller ändrar en beställning.

 

LEVERANS

Din beställning levereras direkt till den adress du uppgivit vid beställningen, alternativt levereras paketet till ett ombud. Generella leveranstider anges nedan.

Vår genomsnittliga leveranstid ligger på 2-10 arbetsdagar. Förseningar kan dock uppstå på grund av oförutsedda omständigheter. 

För tillfället upplever vi förseningar med att skicka ut alla beställningar från vårt lager. Din beställning kommer att skickas så fort som möjligt men det kan för närvarande ta upp till 7 arbetsdagar innan den skickas ut. Vi ber dig vänligen att inte kontakta oss gällande frakten av din order förrän dessa 7 arbetsdagar har passerat så att vi kan lägga fullt fokus på de kunder vi har möjlighet att hjälpa. Vi gör vårt bästa för att skicka allt så fort som möjligt och är så klart väldigt ledsna över denna försening!

Skulle vi av något skäl inte kunna leverera i tid kommer vi att informera dig om förseningen och erbjuda dig att antingen fullfölja köpet, komma överens om ett nytt leveransdatum eller häva köpet med full återbetalning av det belopp som du redan har betalat. 

Vi använder Postnords spårade leveransmetoder där du kan kontrollera paketets status när som helst med länken i fraktmeddelandet som hamnar i din e-post. Beställningen anses levererad när varorna hamnar i köparens eller en av köparen vald tredje mans i fysisk besittning. 

Äganderätten till varan eller varorna övergår när vi har fått full betalning för det beställda, inklusive leveransavgifter, samt när varorna har levererats.

 

FÖRSÄKRAD FRAKT

Känn dig trygg med en försäkring vid stöld, olycka, skada eller förlust av ditt gods. Vi ersätter alla försändelser som skickas med försäkring. Detta alternativ finns att välja vid utcheckning i kassan.


PRIS OCH BETALNING

Priserna är de som är angivna för varje produkt på webbplatsen, utom vid situationer det är uppenbart att priset är felaktigt. Soleplus förbehåller sig rätten att korrigera priset i efterhand. Vi kommer att kontakta dig om du har beställt en vara som haft felaktigt pris och fråga dig om du vill bekräfta din beställning till rätt pris eller avbryta köpet. Vid situationer där vi inte kan komma i kontakt med dig kommer vi avbryta beställningen och belopp som betalats kommer att återbetalas till dig. Vi kommer inte leverera en produkt som har beställts med ett uppenbart felaktigt pris som du rimligen borde ha insett att det skett av misstag även om en bekräftelse skickats till dig via mail.

Vi på Soleplus vill understryka att priserna kan ändras men det kommer inte att påverka de beställningar för vilka har skickats en beställningsbekräftelse.

Kunden kan som betalningsmetod använda Klarna, American Express, Mastercard och Visa. Innan ett köpeavtal ingås får kunden själv välja betalningsmetod och fullgöra den process och ange den information som efterfrågas inför köpavtalets ingående. Vid direktbetalning kommer kontokortsuppgifterna att döljas för att minimera eventuella risker.


ÅNGERRÄTT

Enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler åtnjuter du som konsument en ångerrätt inom 30 dagar från dagen du eller en tredje man som du anvisat, dock inte transportföretaget, fått varan eller varorna i fysisk besittning (30 dagar efter leveransdatumet), utan att behöva ange något skäl. Om flera produkter har levererats successivt och separat gäller ångerrätten 30 dagar från den dag den sista produkten togs i besittning. 

Varan eller varorna måste vara i ursprunglig, oanvänd, oförändrat och otvättat tillstånd och ska återlämnas med originaletiketter och förpackningar. Skorna måste returneras med det ursprungliga skopaketet och tillbehör eftersom dessa betraktas som en del av produkten. Placera skolådan i en låda för att förhindra skador under frakt. 

  • Vid retur tillkommer en hanteringsavgift på 150 SEK per artikel.
  • Vid retur av PRE-OWNED varor tillkommer en hanteringsavgift på 10% av varans värde.
  • Vid ej uthämtat paket tillkommer en hanteringsavgift på 300 SEK.

Vår returpolicy gäller endast för order inom Europa. Om du är baserad utanför Europa erbjuder vi ingen returpolicy vilket innebär att all försäljning är slutgiltig.


Hur ska du utnyttja ångerrätten?
Du kan nyttja din ångerrät genom att klicka här för att komma till vårt returformulär.

Länk till vårt returformulär: https://soleplus.se/pages/retur-byten

Soleplus förbehåller sig rätten att avvisa returer som inte följer vår returpolicy. Returer som inte respekterar vår policy kan skickas tillbaka till den ursprungliga leveransadressen efter eget gottfinnande.

När vi har mottagit den returnerade artikeln, inspekterar vi varan eller varorna innan återbetalningen behandlas. Om och när inspektionen är godkänd kommer en återbetalning att utfärdas tillbaka till din ursprungliga betalningsmetod. När din återbetalning har behandlats skickas en återbetalningsbekräftelse till den e-postadress som anges vid utcheckningen. Återbetalningen kan ta olika lång tid beroende på din bank. 

Vi tar emot många returer och går noggrant igenom alla för att kunna hålla en fortsatt hög standard på våra varor. På grund av detta kan detta ta upp till 10 arbetsdagar, alltså 2 veckor innan vi har hanterat din retur från det att den har tagits emot på vårt lager. 

Återbetalning kommer inte att göras om varan eller varorna har använts mer än för att enbart undersöka varan så som den hade gjorts i en eventuell butik, inte heller om varan eller varorna inte är i samma skick som när de levererades, eller när de har skadats. Du som köpare ska därför vårda det som beställs och inte ha hand om varan eller varorna med vårdslöshet. 

Observera att ursprungliga fraktkostnader inte återbetalas. 

Du är ansvarig för produkternas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa arten, egenskaperna och funktionen.


REKLAMATION

Om du anser att produkten som angivits i köpavtalet inte överensstämmer med vad du betalat för ska du omedelbart kontakta oss och reklamera på kontakt@soleplus.se. I mailet ska du ange detaljer om produkten och typ av skada eller defekt. 

När vi har mottagit den reklamerade varan, inspekterar vi varan innan återbetalningen behandlas. För att Soleplus ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, felet ska alltså ha funnits redan när du köpte varan (ett fabrikationsfel). Soleplus tar inte ansvar för fel som uppkommit på grund av skada, slitage eller vanvård. Om och när inspektionen är godkänd kommer en återbetalning att utfärdas tillbaka till din ursprungliga betalningsmetod. När din återbetalning har behandlats skickas en återbetalningsbekräftelse till den e-postadress som anges vid utcheckningen. Återbetalningen kan ta olika lång tid beroende på din bank. 

Vi kommer att noggrant gå igenom reklamationen och göra en egen bedömning på kvalitén, skadan och defekten. På grund av detta kan detta ta upp till 10 arbetsdagar, alltså 2 veckor innan vi har hanterat din reklamation från det att den har tagits emot på vårt lager. 

Fraktkostnader får betalas av köparen. Försäkra alla paket med ett spårningsnummer.

Det finns inte möjlighet att reklamera en vara vid missnöje då vi inte har en nöjdhetsgaranti. 



AVBRYTA DIN BESTÄLLNING

Det går bra att avbryta din beställning inom 24h efter placerad order förutsatt att din beställning inte lämnat vårt lager inom dessa 24h. Skulle du fortfarande vilja avbryta din beställning efter att 24h passerat kommer du att debiteras 150 SEK från återbetalningsbeloppet.

För att avbryta din beställning behöver du maila in till kontakt@soleplus.se


FORCE MAJEURE

Eventuella dröjsmål eller ageranden i strid med någon av de skyldigheter som vi antar under ett köpavtal som är orsakade av omständigheter utanför Soleplus egna rimliga kontroll ansvarar inte vi för. Force majeure ska omfatta varje handling, händelse, underlåtenhet att agera och ska bland annat omfatta följande: 

  1. Strejk eller andra stridsåtgärder eller liknande. 
  2. Civila oroligheter, invasion, terroristattack, hot om terrorism, krig, upplopp eller liknande.
  3. Naturkatastrofer, explosioner, epidemi eller liknande. 

Under tiden force majeure gäller kommer vi tillfälligt att upphöra med våra skyldigheter. Efter upphörandet av force majeure kommer vi få en tidsfrist för att uppfylla våra kontraktuella skyldigheter som ska motsvara den tid som force majeure förelegat. Vi ska göra så gott vi kan under tiden force majeure föreligger för att hitta en lösning för att uppfylla våra skyldigheter. 

 


DOMSRÄTT OCH LAGVAL

Vid ingående av köpeavtal från www.soleplus.se ska köpavtalet regleras av svensk lag i lagvalet. Skulle en eventuell tvist uppstå ska svensk domstol eller myndighet ha domsrätt. Om kunden ingår avtal som konsument ska ingenting begränsa de rättigheter som konsumenten har enligt svensk lag eller enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1215/2012 av den 12 december 2012 om domstols behörighet och om erkännande och verkställighet av domar på privaträttens område.


PERSONUPPGIFTER
Personuppgifter som kunden lämnar till www.soleplus.se kommer att behandlas i enlighet med gällande lagstiftning. 
När du använder denna webbplats, samtycker du till behandling av personuppgifter och information samt att dessa är korrekta och sanningsenliga. 

 

Dessa villkor uppdaterades den 30 juni 2022.

Gå med i vårt nyhetsbrev

Bli en del av Soleplus ⭐

Låt oss hålla kontakten!

Prenumera på vårt nyhetsbrev för att få information om kommande kampanjer och erbjudanden först!

Vid frågor eller funderingar, kontakta oss på kontakt@soleplus.se