Højest vurderede sneakerbutik i Sverige 🇸🇪

Gratis fragt indenfor Sverige 📦

Køb nu, betal senere med Klarna

Labubu-febern: Pop Marts nya mini-figurer sålde slut direkt

Peking – Den kinesiska leksakstillverkaren Pop Mart har gjort det igen. När de nya mini-Labubu-figurerna lanserades i slutet av augusti sålde de slut på bara några minuter – både i Kina och på internationella marknader som USA, Japan och Sydkorea.

Lanseringen startade i Kina den 28 augusti klockan 22, och trycket blev så hårt att Pop Marts butik på WeChat kraschade. Dagen efter, den 29 augusti, tog även lagren i de stora exportmarknaderna slut nästan omedelbart när förhandsförsäljningen öppnade.

Samlare och återförsäljare slåss om figurerna

Efterfrågan är så stark att både samlare och återförsäljare gör allt för att lägga beslag på figurerna. En av dem är 26-åriga programmeraren Wang Xiaolei i Peking, som på fritiden köper och säljer Labubu-figurer. Hon lyckades få tag i ett 14-pack av den nya mini-serien men berättar att hon planerar att sälja hela paketet vidare istället för att behålla det själv.

Marknaden för andrahandsförsäljning är het. Redan före den officiella lanseringen erbjöd återförsäljare på plattformar som Xianyu (en del av Alibaba) paketen till långt högre priser än butikens. Ett helt set listades för 2 600 yuan – mer än dubbelt så mycket som det officiella priset på 1 106 yuan.

Blind box-koncept och exklusiva upplagor

De nya mini-Labubu är 10,5 cm höga och säljs i blind box-förpackningar, där köparen inte vet vilken figur som finns inuti. Standardutgåvorna kostade 79 yuan styck (cirka 14 USD) i Kina, men det finns även två specialutgåvor som bara dyker upp med en chans på 1 av 168.

Utöver miniserien släppte Pop Mart också en större premiumvariant för 499 yuan samt ett Labubu-halsband.

Pop Mart-aktien rusar – Labubu blir miljardindustri

Populariteten kring Labubu-dockorna har gjort Pop Mart till en raket på börsen. Bolagets aktie har stigit med över 260 procent under 2025, vilket lyft marknadsvärdet till motsvarande 71,7 miljarder SGD. Grundaren Wang Ning har i och med det blivit en av Kinas yngsta miljardärer.

Fenomenet jämförs nu med 90-talets Beanie Babies-feber, då små samlarleksaker rusade i värde på andrahandsmarknaden innan trenden vände.

Stjärnglans och global efterfrågan

Pop Mart har blivit en dominant aktör på marknaden för designleksaker tack vare sitt blind box-koncept. Intresset förstärks av influencer-marknadsföring och kändisar som Blackpinks Lisa och David Beckham som visat upp sina Labubu.

I västvärlden är priserna ofta betydligt högre än i Kina. På Pop Marts amerikanska webbplats säljs mini-Labubu nu för 22,99 USD – ungefär dubbelt så mycket som hemma i Kina.

Analytiker: efterfrågan redan inprisad

Enligt analytikern Richard Lin på SPDB International Holdings visar försäljningssiffrorna tydligt att konsumenternas entusiasm för Labubu fortfarande är stark. Samtidigt menar han att aktiekursen redan speglar den massiva efterfrågan, vilket förklarar de kraftiga svängningarna i handeln.

 
 
SALG
 
 
SALG
 
 
SALG
 
 
SALG

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Bliv en del af Soleplus ⭐

Lad os holde kontakten!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev for at modtage information om kommende kampagner og tilbud først!

Gratis forsendelse i Sverige | Retur indenfor 14 dags køb